Wat zijn de beste advertentie en pop-up blockers van 2020?

Als je je webbrowser langer dan 2 seconden gebruikt, zie je waarschijnlijk een advertentie.

De gemiddelde internetgebruiker zou duizenden advertenties per dag te zien krijgen. Gelukkig zijn er manieren om de advertenties die je tijdens je browsersessies op het web ziet, aanzienlijk te verminderen.

Advertentie- en pop-upblokkades zijn extensies die werken met uw favoriete browser om het aantal advertenties te verminderen – of het nu banneradvertenties, videoadvertenties, pop-ups of andere soorten advertenties zijn die adverteerders naar je kunnen gooien.

Ad blockers blokkeren niet alleen advertenties, maar ze hebben ook het prettige neveneffect dat webpagina’s sneller worden geladen, en ze kunnen helpen advertentie-malware te blokkeren die het web in toenemende mate lijkt te infecteren.

Wat zijn advertentie- en pop-up blockers (blokkeringen)?

Terwijl je op je computer of mobiele apparaat op het internet surft, krijg je een ontelbaar aantal advertenties te zien. De advertenties zijn ingebed in de content of ze verschijnen als pop-upvensters en pop-undervensters die je internetervaring schaden.

Gelukkig zijn er ontwikkelaars die deze pest ter harte hebben genomen, en ze hebben apps en browserextensies bedacht om advertenties en pop-ups te blokkeren terwijl je op je apparaten surft.

Advertentie- en pop-upblokkering zijn browserextensies of apps die op de achtergrond staan en je verbinding stil in de gaten houden, op zoek naar identificeerbaar advertentieverkeer dat wordt geblokkeerd voor weergave in je browser en enkele andere apps.

In dit artikel deel ik informatie met enkele van de meer populaire advertentie- en pop-upblokkering, leg ik uit hoe ze werken, hoe je hun werking kunt aanpassen en bespreek ik de voor- en nadelen van elk.

Waarom moet ik een advertentie- en pop-up blokkers gebruiken?

Online adverteren heeft vele vormen en presenteert zichzelf als statische en geanimeerde advertenties, ingebedde audio en video, pop-upvensters en meer.

Online advertenties zijn niet alleen irriterend, maar vormen ook een bedreiging voor de privacy van gebruikers; ze kunnen malvertising dragen. Plus, online advertenties verslinden bandbreedte (vooral irriterend voor gebruikers van gemeten dataplannen), verbruiken batterijvermogen op laptops en mobiele apparaten en rommel het scherm van uw apparaat in het algemeen.

Wanneer je een ad blocker gebruikt, zult u waarschijnlijk sneller laden van webpagina’s, schoner ogende pagina’s (met minder afleidingen) en minder verspilling van middelen, zoals internetbandbreedte, CPU, geheugenbesparing en energiebesparing ervaren.

Bovendien kan het blokkeren van advertenties je geld besparen, vooral als je gevoelig bent voor impulsaankopen. Minder advertenties bieden minder verleidingen om te klikken, items te bekijken en te kopen terwijl je op het internet surft.

“Leuk” feitje: er wordt gezegd dat de gemiddelde persoon maar liefst 5.000 advertenties per dag ondergaat, waarbij rekening wordt gehouden met televisie- en radioadvertenties, billboards, borden in winkels, online en meer.

En als je niet zo van online shoppen houdt, kan de afwezigheid van advertenties je helpen je te concentreren op de inhoud.

Gebruikers met gelimiteerde mobiele dataplannen, waarbij de gebruiker betaalt voor een specifieke hoeveelheid gegevensgebruik per maand, zullen merken dat advertentieblokkering hen kan helpen de hoeveelheid gebruikte gegevens te verminderen. Advertenties, met name automatisch gestarte advertenties op basis van video en audiostreaming, kunnen grote hoeveelheden gegevens verbruiken.

Online adverteren is ook een beveiligingsrisico. Hoewel porno en andere dubieuze websites een grote bron zijn van malware van het adware-type, is er ten minste één geval geweest waarin malware werd verspreid via YouTube-advertenties door een klant van de DoubleClick-service van Google.

Advertentie- en pop-upblokkering bieden een verdedigingslinie tegen dergelijke advertentie-malware. Dit maakt blockers een bijzonder goed hulpmiddel om de minder technisch onderlegde gebruikers onder ons te beschermen.

Hoe kies je een advertentie en pop-up blokker

Bij het bepalen welke advertentieblokkering u met uw favoriete browser wilt gebruiken, moet u rekening houden met een aantal factoren. In dit gedeelte ga ik in op elke functie die u moet bekijken en geef ik informatie over hoe goed elke blocker presteert in die specifieke categorie.

We zullen de blockers testen door ze te testen met 3 populaire websites die door advertenties worden ondersteund. De websites zijn nu.nl, Telegraaf en Autoweek.

Nu.nl biedt nieuws, productbeoordelingen, technische analyse, handleidingen en meer. Hoewel de website vrij informatief en populair is bij internetgebruikers, worden er op de meeste pagina’s meerdere advertenties weergegeven, waaronder een ENORME banneradvertentie bovenaan de startpagina van de site.

Autoweek is een informatieve website over de automotive, die beoordelingen, nieuws, aanbiedingen biedt voor liefhebbers van auto’s. De website biedt grote banneradvertenties die lijken op die op van nu.nl, naast de gebruikelijke, kleinere banner en andere soorten advertenties, zowel geanimeerde als statische.

Eerst wis ik het cachegeheugen van mijn browser (ik gebruik Chrome voor deze tests) en test ik de laadtijd voor elke website zonder dat een ad blocker is geactiveerd, om een ​​basislijn te bieden voor laadtijden van sites.

Vervolgens wis ik het cachegeheugen van mijn browser opnieuw, activeer ik elke advertentieblokkeringsextensie afzonderlijk en meet ik opnieuw de laadtijd voor de websites.

Daarnaast rapporteer ik ook het aantal advertenties dat elke blocker meldt dat het voor elke site heeft geblokkeerd.

Hoewel dit als een subjectieve meting kan worden beschouwd, geef ik ten slotte ook een rapport over hoe goed de websites werden weergegeven toen de advertenties werden verwijderd. Sommige websites – denk ik aan Forbes – zullen daadwerkelijk detecteren of een ad blocker is ingeschakeld, en zullen voorkomen dat content wordt weergegeven, of zullen slechts beperkte content weergeven totdat de ad blocker is uitgeschakeld.

Aan het einde van elke sectie geef ik een tabel met de testresultaten, indien van toepassing.

De adblockers die ik ga testen zijn AdBlock, AdBlock Plus (geen relatie), uBlock Origin en AdBlocker Ultimate.

1 Website laadtijd

Wanneer een adblocker is geactiveerd, zou deze veel websites sneller moeten kunnen laden. Dit komt omdat de browser geen advertenties en bijbehorende afbeeldingen, video en scripts laadt. Dit kan de laadtijden voor je favoriete websites aanzienlijk verbeteren.

In de onderstaande tabel vermeld ik de naam van de website, de laadtijd zonder geactiveerde adblocker en vervolgens de laadtijd met geactiveerde adblocker. (Laadtijden worden gemeten vanaf het moment dat ik op de link naar de website klik tot het tijdstip waarop de laadindicator niet meer wordt weergegeven. Laadtijden zijn voor de startpagina van de website.)

WebsiteZonder Ad-blockerMet AdBlock geactiveerdMet Adblock Plus geactiveerdMet uBlockOrigin geactiveerdMet AdBlocker Ultimate geactiveerd
Nu.nl7.78 sec3.72 sec7.22 sec8.39 sec7.81 sec
Autoweek.nl9.20 sec4.18 sec3.78 sec4.21 sec3.45 sec
Telegraaf.nl14.78 sec5.20 sec6.13 sec3.36 sec2.78 sec
Gemiddelde laadtijd10.58 sec4.37 sec5.71 sec5.32 sec4.68 sec

2 Aantal geblokkeerde advertenties

Makers van advertentieblokkering zijn terecht trots op het aantal advertenties dat ze blokkeren terwijl ze in gebruik zijn. In dit gedeelte laad ik elke site met elke afzonderlijke ad blocker geactiveerd en rapporteer ik het aantal advertenties dat op elke site is geblokkeerd. Het gerapporteerde nummer is voor de startpagina voor elke site.

Hoewel in de meeste gevallen de advertentieblokkers allemaal vergelijkbare advertentieblokkeringsnummers leverden, zijn de verschillen te wijten aan de manier waarop de verschillende blokkeerders hun blokkering uitvoeren en wat ze definiëren als advertenties. (Sommige blockers beschouwen video’s als advertenties, anderen niet. Andere blockers vangen mogelijk niet alle soorten inline advertenties op.)

WebsiteMet AdBlock geactiveerdMet Adblock Plus geactiveerdMet uBlockOrigin geactiveerdMet AdBlocker Ultimate geactiveerd
Nu.nl8345
Autoweek.nl5483
Telegraaf.nl13161415
Gemiddeld aantal9898

3 Kwaliteit van website-weergave

De kwaliteit van de website-weergave is een subjectieve categorie, die het beste aan de mening van de gebruiker wordt overgelaten. In dit gedeelte zal ik vermelden wat ik heb waargenomen toen ik door de website navigeerde.

Om dit beetje te testen, heb ik 3 pagina’s op elke website geselecteerd, die pagina’s bekeken zonder dat een ad blocker was geactiveerd en vervolgens opnieuw bekeken met elke ad blocker ingeschakeld.

Alle 4 werkten uitstekend bij het blokkeren van banneradvertenties, alleen blokkeerden AdBlocker Ultimate en uBlock Origin de autostart-videoadvertenties op de site. Alle 4 advertentieblokkers hebben echter uitstekend het formaat van de artikelen behouden.

Beste advertentie- en pop-up blokkers

Nu komt het moment dat ik de advertentieblokkeringsextensies rangschik op basis van hoe goed ze presteerden tijdens mijn testen.

Hoewel ik ze van 1 tot 4 heb gerangschikt, zijn alle 4 de extensies aan te bevelen. Ik raad aan alle 4 te proberen (maar niet tegelijkertijd) om erachter te komen welke ad blocker het beste voor je werkt.

Hoewel ik deze extensies met Chrome heb getest, zijn ze beschikbaar voor andere browsers, dus probeer ze uit in de browser van je keuze.

#1 – AdBlock

AdBlock haalde de top positie in dit overzicht vanwege de beste blocker bij het laden van een website in de minste tijd. Het stond ook op de eerste plaats in het gemiddelde aantal geblokkeerde advertenties.

AdBlock is beschikbaar als browserextensie voor de platforms Google Chrome, Safari, Internet Explorer, Opera en Firefox.

Gebruikers van de extensie kunnen de instellingen van AdBlock aanpassen om bepaalde vormen van reclame toe te staan, bepaalde YouTube-kanalen op de witte lijst zetten, zich abonneren op filterlijsten, aangepaste filterlijsten maken, advertenties blokkeren op basis van de URL van waaruit ze worden weergegeven, advertenties weergeven op geselecteerde domeinen of URL’s en meer.

AdBlock is “Pay What You Want” -software, wat betekent dat gebruikers kunnen bijdragen aan de verdere ontwikkeling en ondersteuning van de advertentie-blokkerende extensie via creditcard of PayPal.

Ga voor meer informatie naar de AdBlock-website.

#2 – uBlock Origin

uBlock Origin schoof naar de 2e plaats in deze lijst vanwege zijn gedeelde eerste plaats in de categorie “Gemiddeld aantal geblokkeerde advertenties”, samen met de 3e plaats in de kolom “Snelheid van het laden van webpagina’s”. (Het werd minder dan een halve seconde verwijderd voor de 2e plaats in die categorie.)

Deze extensie is een open source GitHub-project en mist als zodanig de hippe promotionele website die zijn collega-adblockers opscheppen.

De browserextensie is officieel beschikbaar voor de Opera, Google Chrome (en andere Chromium-gebaseerde browsers), Firefox (en andere Mozilla-gebaseerde browsers), Safari en Microsoft Edge-browsers.

Met de aanpasbare ad blocker kunnen gebruikers de tijdelijke aanduidingen van geblokkeerde pagina-elementen verbergen (u ziet minder lege vakjes op de pagina), filterlijsten van derden gebruiken, aangepaste filters en regels maken en webpagina’s toevoegen aan een witte lijst om uit te schakelen ad-blocking.

uBlock Origin is gratis en brengt daarom niets in rekening voor het gebruik van de extensie, noch worden donaties gevraagd.

Ga voor meer informatie naar de uBlock Origin GitHub-pagina.

#3 – AdBlocker Ultimate

AdBlocker Ultimate geldt als de 3e plaats ad blocker in deze roundup vanwege zijn vermogen om gemiddeld het grootste aantal advertenties te blokkeren, plus zijn score als de 2e beste in het laden van een website in de kortste tijd.

AdBlocker Ultimate is beschikbaar als browserextensie voor de Google Chrome, Internet Explorer, Firefox, Safari, Opera en Yandex Browserplatforms.

Gebruikers kunnen vooraf geconfigureerde filterlijsten inschakelen, waarvan er veel beschikbaar zijn op de pagina met opties van de blocker. Gebruikers kunnen ook hun eigen filters toevoegen en domeinen op de witte lijst plaatsen. Deze opties zijn ontworpen om bepaalde advertentieproviders door de blocker te laten gaan.

De ontwikkelaars van de blocker houden het licht aan door donaties via PayPal te accepteren. Gebruikers kunnen verzenden wat ze de extensie waard vinden via PayPal.

Ga voor meer informatie naar de AdBlocker Ultimate-website.

#4 – Adblock Plus

Adblock Plus eindigde als 4e in de advertentieblokkerende round robin, scoorde 4e in de hoeveelheid tijd om een advertentie-geblokkeerde webpagina te laden, terwijl het 2e werd in de kolom met het aantal geblokkeerde advertenties.

De blocker is beschikbaar als een extensie voor de browserplatforms Chrome, Firefox, Opera, Internet Explorer, Safari, Yandex, Maxthon en Microsoft Edge.

Gebruikers van Adblock Plus mogen zich abonneren op filterlijsten van derden, hun eigen filters maken, domeinen toevoegen aan een niet-blokkerende witte lijst en bepalen hoe de extensie wordt weergegeven in de werkbalk van de browser. Gebruikers kunnen ook ad-tracking en malware-domeinen uitschakelen.

Bovendien kunnen de ‘deel’-knoppen voor populaire sociale netwerken zoals Facebook, Twitter en andere ook worden uitgeschakeld.

Deze extensie is een open source project en gebruikers kunnen ofwel hun tijd bijdragen om code bij te dragen, bugs melden of andere gebruikers helpen ondersteunen. Voor degenen die niet veel vrije tijd hebben, kunnen ze ook financieel bijdragen, via creditcard of PayPal.

Mobiele gebruikers zijn niet in de kou gelaten, omdat Adblock Plus ook de Adblock Browser biedt voor de iOS- en Android-apparaten voor mobiele apparaten.

Voor meer informatie, bezoek de Adblock Plus-website.

Tot slot

Hoewel een van de extensies voor het blokkeren van advertenties die ik in dit artikel heb genoemd, uitstekend geschikt is om advertenties te blokkeren tijdens uw browsesessies, kan er slechts één de titel ‘beste’ verdienen.

AdBlock staat op nummer 1 in deze samenvatting vanwege de best-of-show afwerking in zowel het aantal geblokkeerde advertenties als de verbeterde laadsnelheidscategorieën.

AdBlock is een uitstekende optie om te voorkomen dat advertenties de weergave van uw browser rommelig maken, de laadtijden voor webpagina’s die u bezoekt verbetert en zelfs een paar dollar bespaart door de verleiding van de koper te blokkeren en uw gegevensgebruik te verminderen – wat vooral handig is als u een beperkt aantal gegevens gebruikt plan.

Ga voor meer informatie naar de AdBlock-website.